Gamification op Facebook: NASA lanceert Space Race Blastoff

Foto van Richard van Hooijdonk
Richard van Hooijdonk
Gamification zet door als trend in 2012 om mensen op een ‘fun’-manier te betrekken bij organisaties of merken. Ook NASA zet in op een multi-player online game om spelers te testen op hun kennis van het ruimteprogramma en andere interessante weetjes.

Gamification zet door als trend in 2012 om mensen op een ‘fun’-manier te betrekken bij organisaties of merken. Ook NASA zet in op een multi-player online game om spelers te testen op hun kennis van het ruimteprogramma en andere interessante weetjes.

Wie was de eerste Amerikaan die in de ruimte liep? Welke metaal blijft vloeibaar bij kamertemperatuur? Hoe heet de onderste laag van de atmosfeer? Het ruimtevaartcentrum NASA zoekt naar vrienden via het nieuwe spel Space Race Blastoff op Facebook, om zo haar rijke historie en onderzoek met een groot publiek te delen.

Space Race Blastoff

In het online spel kies je je eigen avatar en speelt solo of tegen anderen. Je beantwoordt vragen over NASA astronauten, ruimtevaartuigen, hemellichamen, wetenschap en technologie. Hiermee kun je punten verdienen en badges.

Er is gekozen voor een Facebookgame vanwege het grote bereik van het sociale netwerk en de mogelijkheid spelers tegen elkaar te laten spelen. Voordeel van Facebook is dat je het spel gemakkelijk kunt delen met je vrienden. NASA hoopt natuurlijk dat de ‘likes’ zich verspreiden als een lopend vuurtje, waardoor NASA veel mond-tot-mond-reclame krijgt.

Social Mention: 10 positieve berichten tegen 1 negatieve

Twee dagen na lancering van de game hebben 1.800 Facebookgebruikers de applicatie ‘geliked’ en dus verspreid onder hun vriendennetwerk.

Volgens luistertool ‘Socialmention.com’ geeft het spel twee dagen na de lancering positieve ‘rumour around the brand’. De waarden die Social Mention calculeert zijn: sterkte 21% (veel vermeldingen over het spel), sentiment 10:1 (aardige score: tegenover 10 positieve ‘mentions’ staat maar 1 negatieve, passie 23% (indicatie voor het hebben van ambassadeurs: dezelfde auteurs hebben het meerdere keren over het spel), bereik 38%. Dit bereik ziet er veelbelovend uit. Het is het aantal unieke auteurs dat Space Race Blastoff noemt ten opzichte van het totaal aantal ‘mentions’ op het web.

Social media werkt voor NASA

NASA heeft social media omarmt als communicatiemiddel. De instelling heeft op dit moment op Facebook 717.900 fans, op Twitter 1.808.000 volgers en opende haar Foursquare venue in 2010 vanuit een internationaal ruimtestation 350 kilometer boven aarde door een check-in door NASA-astronaut Wheelock. NASA heeft op Foursquare nu 145.650 volgers.

Gamification ontsluit de historische gebeurtenissen en kennis van NASA via social media aan een groot publiek en verleidt tot het delen ervan. Met een extra webpagina op hun eigen site gevuld met feitjes was dit niet gelukt…

Zelf spelen? Ga naar: http://apps.facebook.com/spacerace

 

De antwoorden zijn overigens: Ed White op 3 juni 1965 tijdens de missie van Gemini 4, kwik en troposfeer.

Share via
Copy link