Het virtuele attractiepark – ‘adrenaline fix’ van de toekomst?

Foto van Richard van Hooijdonk
Richard van Hooijdonk
  • Is het virtual reality pretpark de multizintuiglijke ‘adrenaline fix’ van de toekomst?
  • De hyper-realistische virtuele wereld van The Void
  • Het Virtual World’s Fair pretpark beleef je vanuit je eigen luie stoel
  • Magisch virtueel entertainment, toegankelijk voor de massa’s

Al gillend vliegend naar ongekende hoogten en onverwachte dalen met de adrenaline gierend door je lijf; dat is voor de meesten het toppunt van attractiepark entertainment. Voor anderen is een pretpark een nachtmerrie waarin je met duizenden anderen in de rij staat voor de achtbaan. Voor degenen die tot de laatste groep van mensen behoren maar een ‘adrenaline fix’ op z’n tijd toch wel waarderen, is virtual reality het perfecte alternatief.

Het virtual reality attractiepark; multizintuiglijke ‘adrenaline fix’ van de toekomst?

Als je getransporteerd wilt worden naar andere werelden die je niet alleen kunt zien maar ook voelen en horen en waarin je zelfs dingen kunt ondernemen, zou het virtual reality pretpark The Void in Salt Lake City, Utah weleens iets voor je kunnen zijn. Daar kunnen groepjes van maximaal acht bezoekers twintig minuten lang verschillende virtuele werelden ontdekken. Je krijgt een helm op met een VR headset die aan een ‘backtop’ gekoppeld is – een draadloze laptop die je op je rug draagt. Ook krijg je een haptic vest aan en handschoenen waarmee je dingen ook echt kunt aanraken en voelen. Het haptic vest monitort ook je bewegingen zodat de de fysieke en virtuele werelden perfect op elkaar afgestemd kunnen worden.

De ruimten of ‘podia’ waarin bezoekers van het virtuele attractiepark rondlopen zijn maar een paar vierkante meter groot en hebben stootbeschermingsschuim op de muren. De podia zijn dusdanig ingericht dat ze voor diverse virtuele ervaringen gebruikt kunnen worden; bijvoorbeeld een futuristisch research laboratorium of een jungle met een oude Mayatempel. Door de ‘redirected walking’ (gestuurd lopen) technologie wordt de illusie gecreëerd dat de bezoeker zich in eindeloos uitgestrekte omgevingen bevindt met hoge gebouwen of diepe afgronden, zonder dat hij de kleine ‘speelruimte’ verlaat. Warmtelampen, water- en windeffecten, rookmachines en bewegende decorstukken zorgen voor een hyperrealistische ervaring waarin de omgeving reageert op de bewegingen en de keuzes die de speler  maakt. Hierdoor ervaart hij een fysieke connectie met de virtuele wereld – een ervaring die tot nu toe nog onmogelijk was. Naar verwacht breidt het concept van The Void zich binnenkort naar andere grote steden in de VS en de rest van de wereld uit.

Fans van Star Wars kunnen na de film voor $10-$20 extra ook nog eens door het Star Wars-universum lopen en kennismaken met de iconische personages uit de film. Ook opent The Void in samenwerking met Sony Pictures een dependance in Madame Tussauds in New York rond de première van de nieuwe Ghostbusters die op 1 juli plaatsvindt. Tijdens de virtuele attractie – Ghostbusters Dimension – kunnen fans het Ghostbusters hoofdkwartier in de brandweerkazerne bezoeken en de rekwisieten en auto’s bekijken. Ook ontmoeten ze de Ghostbusters teamleden. Als epische afsluiting van de virtuele ervaring gaan de bezoekers op klopjacht om New York te bevrijden van een kwaadaardige geest.

Hoewel The Void grotendeels op bekende videogames en films zal meeliften, creëren ze ook hun eigen content.

Twee mensen met virtual realitybril in een virtuele achtbaan
In een Virtuele Realiteit van de achtbaan? Tegenwoordig kan het.

De hyper-realistische virtuele wereld van The Void

De gear die je aan hebt voor je virtual ‘experience’ bij The Void bestaat uit een helm met een VR-headset, een koptelefoon en gebarenherkennings-technologie. Ook krijg je een draadloze laptop op je rug. Nu sta je in het donker, op een klein platform, aan de rand van een doolhof van met schuim beklede muren. Je headset gaat aan. Met een virtuele knetter van elektriciteit opent zich voor je ogen een eindeloze blauwe ruimte met zwevende blokken. Die maken plaats voor een exotische jungle waarin een oude, mysterieuze Maya-tempel met lang vergeten, mystieke schatten wacht om ontdekt te worden. De zware elektronische bepakking vergeet je al snel. Je zet een stap naar voren en ook al wil je graag aan je ontdekkingsreis beginnen, ben je toch wat terughoudend. Wanneer je een afbrokkelende muur aanraakt voel je die ook daadwerkelijk – een ‘reality check’. Je pakt de brandende fakkel (in werkelijkheid een stok) om de donkere gangen in de tempel te verlichten, en dan zie je ook je eigen handen, wat de ervaring nog realistischer maakt. In het midden van een van de gangen zie je een vuur waarvan je de warmte ook echt voelt. Terwijl je in een grot uitkijkt over een ondergronds meer, begint de grond onder je voeten te schudden. Uiteindelijk begint de tempel in te storten waardoor je de schat helaas niet te pakken krijgt. Wel kom je gelukkig weer terug op een veilige plek.

Het Virtual World’s Fair pretpark beleef je vanuit je luie stoel

Virtual reality attractieparken zoals VRCade, Zero Latency en The Void bieden topkwaliteit virtual reality ervaringen. Maar ze zijn wel tegenstrijdig met de initiële VR belofte – de mogelijkheid om alles wat je maar wilt te creëren en te ervaren vanuit je eigen luie stoel, zonder dat je je huis hoeft te verlaten.

The Landmark Entertainment Group, marktleider in attractiepark-design, heeft een virtual reality pretpark ontwikkeld waar mensen van alle leeftijden naartoe kunnen zonder hun huis te hoeven verlaten. Het project is nu twaalf maanden in ontwikkeling en heet Virtual World’s Fair. Tony Christopher, CEO van Landmark, legt uit dat Virtual World’s Fair mensen de mogelijkheid biedt om met speciale headsets van wel honderden verschillende virtual reality ervaringen te genieten. Virtual World’s Fair wordt ook wel ‘de grootste, nimmer eindigende show ter wereld’ genoemd en biedt uren entertainment binnen verschillende thema-landen die elk individueel gericht zijn op een bepaalde doelgroep.

IntenCity

IntenCity is onbeschaamd commercieel. Het is een futuristische virtuele stad met entertainment dat volwassenen aanspreekt. In deze wereld staat de toekomst via kunst, design en technologie centraal en grote merken, organisaties en landen organiseren hier tentoonstellingen. In IntenCity kunnen bezoekers virtuele aankopen doen voor hun digitale avatars maar ze kunnen ook producten kopen uit de echte wereld. Amazon, Nike en andere grote merken krijgen dan ook een eigen e-shop en gekochte producten worden vervolgens netjes op het adres van de IntenCity bezoeker – in de echte wereld – bezorgd.

PassPortal

In PassPortal is de wereld slechts een paar virtuele stappen van je verwijderd. Hier kun je genieten van exotische bestemmingen over de hele wereld; je kunt wildparken bezoeken, rondlopen in beroemde steden, deelnemen aan internationale festivals en iconische monumenten en historische bezienswaardigheden bekijken. Ook kun je in deze virtuele wereld genieten van diverse sportevenementen en verschillende culturen ontdekken. Bekijk de Sfinx van heel dichtbij, vlieg om een Sixtijnse Kapel heen of bewonder schilderijen die normaal gesproken niet voor het publiek toegankelijk zijn. De makers van Virtual World’s Fair zijn ook van plan om live webcams te installeren bij de beroemdste plekken op aarde zodat de ervaringen in de PassPortal wereld nog echter worden.

The Tower of Humanity

In de Toren van de Mensheid ligt de focus op belangrijke mondiale kwesties, wordt aandacht besteed aan hoe menselijk handelen onze samenleving beïnvloedt en krijgen bezoekers de mogelijkheid om de wereld een beetje beter te maken. In de Tower of Humanity wordt een ode gebracht aan onze prachtige planeet maar het is ook een omgeving waarin wereldwijde debatten in virtual reality plaatsvinden en problemen echt opgelost kunnen worden. De Tower of Humanity neemt de bezoeker bijvoorbeeld mee naar rampzones en oorlogsgebieden – het laat je deze werelden zien door de ogen van de mensen die zich daar bevinden. Problemen in de wereld worden vaak snel afgedaan als ‘ver-van-mijn-bed’ maar in de Toren van de Mensheid worden deze zaken echt belicht en krijgen bezoekers een directe lijn naar mensen en organisaties die een verschil kunnen maken.

Magisch virtueel entertainment, toegankelijk voor de massa’s

Mensen die virtual reality hebben ervaren op een bestemming zoals The Void zijn het erover eens dat het veel meer is dan een videogame en oneindig veel leuker dan gewoon naar een film kijken. Het is onmogelijk om er niet opgewonden over te raken.  Met virtual reality is een heel nieuw tijdperk in entertainment aangebroken; je kunt jezelf volledig ‘verliezen’ in een kunstmatige ervaring die in het echte leven te gevaarlijk of zelfs onmogelijk zou zijn. Met deze ‘destination-based’ vorm van virtual reality, en in het bijzonder The Void, worden virtuele werelden over fysieke omgevingen ‘gebouwd’. Hierdoor wordt de illusie gecreëerd dat je in je eigen avontuur aanwezig bent en eraan deelneemt in plaats van het alleen te observeren. Hoe snel attractieparken zoals The Void zich zullen uitbreiden is nog onduidelijk. Het ziet er wel naar uit – en het is ook de bedoeling – dat deze ongekend magische ervaringen binnen afzienbare tijd op grote schaal voor de massa’s toegankelijk worden gemaakt.

Share via
Copy link