‘Sensory stimulation’ succesvol bij online en offline winkelen

Foto van Richard van Hooijdonk
Richard van Hooijdonk
Online winkelen is niet meer weg te denken uit de hedendaagse samenleving. Echter, een probleem van online winkelen is dat de consument het product niet kan zien, horen, proeven of ruiken. Een miskoop is daarom sneller gemaakt. Maar een oplossing is ontwikkeld: ‘sensory stimulation’. Websites van online winkels kunnen gebruik maken van plaatjes, video’s en geluid om de consument een beter en completer beeld te geven van het product.

Online winkelen is niet meer weg te denken uit de hedendaagse samenleving. Echter, een probleem van online winkelen is dat de consument het product niet kan zien, horen, proeven of ruiken. Een miskoop is daarom sneller gemaakt. Maar een oplossing is ontwikkeld: ‘sensory stimulation’. Websites van online winkels kunnen gebruik maken van plaatjes, video’s en geluid om de consument een beter en completer beeld te geven van het product.

De fysieke wereld en de online wereld worden door de ‘sensory stimulation’ steeds meer met elkaar verweven. Zo kan een consument eerst in de fysieke wereld zijn/haar lichaam laten scannen, om vervolgens bij de online winkel het product te kopen. De consument kan bijvoorbeeld een lijst meekrijgen met broeken die hij/ zij past, die vervolgens online kunnen worden gekocht. Daarnaast is ook het omgekeerde mogelijk. Eerst kleedt de consument online ‘poppen’ aan, om deze vervolgens in de offline winkel te kopen.

Er zijn verschillende retailers die experimenteren met ‘sensory stimulation’. Zo heeft de Amerikaanse winkelketen Kohl een nieuwe kledinglijn gelanceerd die uitsluitend te koop is op Stardoll.com. Dit is een virtuele ontmoetingsplaats voor tieners, waarop de bezoekers met Stardollars virtuele kleren kopen. Het doel is om tieners bekend te maken met de kleren van Kohl en ze op die manier te verleiden ook in de fysieke winkel deze kleren te kopen.

Een andere manier om een koppeling te maken tussen online en offline winkelen is toegepast door iFashion. In de winkels kan het lichaam van een klant in 10 seconden worden gescand. Vervolgens wordt er een 3D avatar gemaakt, die op een groot scherm wordt weergegeven zodra de scanruimte wordt verlaten. Als de klant kledingstukken scant, worden deze kleren op de eigen avatar weergegeven. Het is de bedoeling dat deze avatar ook online beschikbaar is, zodat klanten online hun kleding op hun eigen avatar kunnen passen.

Daarnaast is het mogelijk dat consumenten in warenhuizen hun voeten laten scannen. Klanten van 3dfoot.com kunnen na het scannen, een profiel aanmaken op de site. Vervolgens kunnen zij virtueel schoenen passen. Tot slot heeft Myvirtualmodel ook een variant op ‘sensory stimulation’. Zij laten bezoekers eigen modellen samenstellen uit een groot aantal standaard componenten. Dit kan worden bewaard in een profiel en de bezoeker kan kleren passen bij het model. Organisaties die hier reeds gebruik van maken zijn H&M, Adidas en Speedo.

Al deze mogelijkheden verkleinen de kans op een miskoop bij de consument. Het is nu de uitdaging om deze voorbeelden te vertalen naar andere branches. Niet alleen voor de online winkel branche is de ‘sensory stimulation’ interessant. Ook in andere branches kan het een positief effect hebben op de online conversie.

Share via
Copy link