- Technologie creëert indrukwekkende digitale karakters
- Benjamin – niet zomaar een filmregisseur
- KI berekent hoe een acteur de financiële prestatie van een film beïnvloedt
- Software kan scripts beter beoordelen dan mensen dat kunnen
- De Israëlische startup Vault kijkt in de toekomst
- KI-tool onderzoekt wat het publiek aanspreekt
- Hoe Netflix Hollywood op het big data-spoor heeft gezet
- Kan kunstmatige intelligentie filmproducenten vervangen?
De media- en entertainmentsector heeft de manier waarop we onze vrije tijd besteden radicaal veranderd. Het bekijken van films, series, televisieprogramma’s en gestreamde content is voor miljoenen mensen een favoriet tijdverdrijf. De verwachtingen voor het laatste seizoen van Game of Thrones waren bijvoorbeeld weer zeer hooggespannen: wie zal ons verrassen, wie gaat er sterven, en vooral: op welke manier zullen we weer geshockeerd worden? Deze passie vertaalt zich in big business. In 2018 bereikten de wereldwijde inkomsten voor E&M-bedrijven bijvoorbeeld $2,1 biljoen en de verwachtingen zijn dat deze sector tegen 2023 een waarde van $2,6 biljoen zal bereiken. Ondanks deze indrukwekkende cijfers staat de sector echter voor verschillende uitdagingen en gaat het een onzekere toekomst tegemoet.
Mensen entertainen is riskant. De meeste films verliezen geld, soms zelfs zoveel dat de gevolgen rampzalig zijn. Een goed voorbeeld is Mortal Engines, een avonturenfilm van producent Peter Jackson die ook King Kong, The Lord of the Rings en The Hobbit regisseerde. De film werd door de toonaangevende Amerikaanse nieuwswebsite Deadline zelfs gebombardeerd tot grootste flop van 2018 en Universal verloor maar liefst $174,8 miljoen. Het lijkt erop dat Hollywood en andere filmstudio’s wereldwijd hun creativiteit stukje bij beetje verliezen. We zien steeds meer remakes, reboots, franchises en sequels in de bioscopen. Van de 20 best scorende films in 2018 was alleen A Quiet Place gebaseerd op een volledig origineel concept. Twintig jaar geleden was meer dan de helft van de films op deze lijst gebaseerd op volledig nieuwe ideeën. En als gevolg van de enorme druk om meer blockbusters te produceren en productiekosten te verlagen, maken filmmakers steeds meer gebruik van kunstmatige intelligentie, in de hoop dat slimme algoritmen kunnen helpen voorspellen welke films veel geld zullen binnenhalen en welke zullen floppen.
Technologie creëert indrukwekkende digitale karakters
In de E&M-sector wordt natuurlijk al jaren gebruikgemaakt van kunstmatige intelligentie. De marketingafdelingen van grote studio’s gebruiken reclametactieken gebaseerd op KI om mensen op social media en andere digitale kanalen te bereiken, streaming-providers gebruiken aanbevelingssystemen gebaseerd op algoritmes om klanten te helpen met het selecteren van films of series. En met geavanceerde softwaretools kunnen filmstudio’s indrukwekkende speciale effecten creëren. Het is dus geen wonder dat er in 2018 in de media- en entertainmentsector $950 miljoen aan kunstmatige intelligentie werd besteed, en dit bedrag zal naar verwachting oplopen tot $9 miljard in 2025.
Het Amerikaanse bedrijf Digital Domain dat visuele effecten ontwikkelt maakt bijvoorbeeld gebruik van slimme algoritmen voor het creëren van indrukwekkende digitale personages. Voor de productie van de Avengers-films gebruikten ingenieurs kunstmatige intelligentie en andere geavanceerde software om Josh Brolin in Thanos te veranderen. Ze trainden een KI-algoritme met high-resolution scans van Brolin’s gezicht, compleet met gezichtsuitdrukkingen en rimpels. Vervolgens gebruikten ze een ander algoritme om deze met het lichaam van Thanos te integreren. Omdat dit zeer kostbare technologie is, is dit soort productiewerk voor de meeste kleine studio’s helaas niet iets dat tot de mogelijkheden behoort.
Gelukkig is de Amerikaanse startup Arraiy bezig met de ontwikkeling van een door KI aangedreven programma dat het creëren van digitale effecten voor films, televisie en games voor een groot deel kan automatiseren. In plaats van dat specialisten uren bezig zijn met het isoleren van mensen en objecten die gefilmd worden voor een groen scherm, waarna ze digitale effecten toevoegen, kunnen algoritmen veel van deze taken binnenkort automatisch en in real time uitvoeren.
Benjamin – niet zomaar een filmregisseur
Maar sommige filmmakers hebben veel ambitieuzere plannen voor kunstmatige intelligentie. De in Los Angeles gevestigde filmregisseur Oscar Sharp en de software-ontwikkelaar Ross Goodwin hebben een slim algoritme ontwikkeld met de naam Benjamin dat zelfstandig films maakt. De software werd in 2016 voor het eerst op het Sci-Fi London filmfestival gelanceerd. Zij trainden het neurale netwerk met verschillende Sci-Fi-scripts en gaven het de opdracht om zelf een script te schrijven. Dit resulteerde in een korte Sci-Fi-film die qua verhaallijn nergens op sloeg, maar wel liet zien hoe ‘fantasierijk’ kunstmatige intelligentie kan zijn.
Nu, in 2019, kan Benjamin alles zelf. Het algoritme maakt nu gebruik van face-swapping en stemgenererende technologieën om een script te schrijven, scènes te selecteren en zinnen samen te stellen met behulp van spraakopnamen van verschillende acteurs. De software draait op de Amazon Web Services-cloud en Google’s machine-learningnetwerk TensorFlow en laat zien hoe enorm veel vooruitgang de ingenieurs in slechts een paar jaar tijd geboekt hebben. Maar de ontwikkeling van face-swapping-technologie roept ook vragen op over het gebruik ervan, zoals in het geval van deepfakes. Deze gemanipuleerde video’s, waarin het gezicht van de ene persoon op het lichaam van een ander wordt geplaatst, kunnen nogal een hoop chaos veroorzaken – tijdens verkiezingen, bijvoorbeeld. Volgens Thomas Middleditch, de acteur die deelnam aan de door Benjamin gegenereerde films, begint de ontwikkeling van elke nieuwe technologie over het algemeen op basis van goede intenties. “Maar zoals met alles wat mensen creëren, kan technologie in handen vallen van mensen met dubieuze intenties, vooral als het gaat om gezichtstechnologie”.
KI berekent hoe een acteur de financiële prestatie van een film beïnvloedt
Kunstmatige intelligentie kan studio’s ook helpen om de financiële gevolgen van bepaalde beslissingen te voorspellen. De in Los Angeles gevestigde startup Cinelytic heeft een KI-programma ontwikkeld dat verbanden vindt tussen hoeveel geld er met een film verdiend is, wat de belangrijkste filmthema’s waren en acteurs die eraan hebben deelgenomen. Met gebruik van deze en andere datasets kan het algoritme bijvoorbeeld de ene acteur vervangen door een andere en voorspellen hoe dit de financiële prestaties van een film zou beïnvloeden. Tobias Queisser, de CEO van het bedrijf, zegt dat de software onder andere kan berekenen hoeveel (financieel) verschil het zou maken als Emma Watson als hoofdrolspeelster bijvoorbeeld door Jennifer Lawrence vervangen zou worden.
Voorspellende programma’s zijn vooral effectief als een aanvullende tool, zegt Andrea Scarso, de directeur van de in het VK gevestigde investeringsmaatschappij Ingenious Group. Ze kunnen de ideeën van film executives valideren en opties voorstellen waar het team normaal gesproken zelf niet op zou komen. Hij zegt: “Iets als Cinelytic tot je beschikking hebben, samen met onze eigen analyses, bewijst dat [de suggesties] die we doen niet alleen onze eigen gekke ideeën zijn”. Algoritmen zijn natuurlijk wel voornamelijk afhankelijk van historische gegevens en kunnen huidige of toekomstige culturele veranderingen en ook die met betrekking tot de voorkeur van het publiek niet integreren in hun berekeningen. De uiteindelijke beslissing wordt dan ook altijd genomen door menselijke experts uit de sector.
Software kan scripts beter beoordelen dan mensen dat kunnen
Het in België gevestigde technologiebedrijf ScriptBook is zo mogelijk nog veelbelovender dan Cinelytic. De software van het bedrijf is getraind met een dataset van 6.500 bestaande scripts. Gebruikers uploaden een PDF-bestand van een filmscenario en een paar minuten later genereert het systeem een rapport dat MPAA-beoordelingen (Motion Picture Association of America) berekent, de emoties van de personages analyseert, het doelpubliek definieert, voorspellingen doet over het succes en de opbrengst van de film en nog veel meer informatie verstrekt. De oprichter van het bedrijf, Nadira Azermai, zegt dat films die zijn gebaseerd op scripts die door het systeem zijn goedgekeurd een slagingspercentage hebben van 84 procent. Dat is drie keer hoger dan die goedgekeurd zijn door mensen. Ze testte het programma ook met scripts van 32 door Sony Pictures geproduceerde, geflopte films tussen 2015 en 2017. ScriptBook identificeerde 22 van deze films inderdaad ook als flops.
Ook filmdistributeurs kunnen profiteren van de software. In plaats van af te gaan op een onderbuikgevoel, kunnen ze nu gebruikmaken van algoritmen om het script te beoordelen en op data gebaseerde beslissingen te nemen. Daarnaast verbetert ScriptBook de genderpariteit in films door te testen of er in het script “ten minste twee vrouwelijke personages voorkomen die een gesprek hebben dat niet over mannen gaat” en analyseert hoeveel dialogen er zijn tussen twee mannen, hoeveel tussen twee vrouwen, en hoeveel tussen mensen van tegenovergestelde geslachten. Het gebruik van ScriptBook is echter niet goedkoop. Het bedrijf rekent ongeveer $5.000 voor het uploaden van een enkel script en het genereren van een rapport. Wel krijgen klanten die meerdere films willen analyseren korting.
De Israëlische startup Vault kijkt in de toekomst
De Israëlische startup Vault heeft een oplossing ontwikkeld voor het probleem dat algoritmen afhankelijk zijn van historische data en geen inzicht hebben in toekomstige trends. Met het predictive analytics- en marketingplatform van het bedrijf kunnen filmproducenten inzicht krijgen in trends die de markt zes maanden later zullen domineren en ook hoe verschillende doelgroepen op de content zullen reageren. De software creëert deze voorspellingen door de verhaallijn, het script, de trailer en de uiteindelijke filmversie te analyseren. Marketingteams zullen Vault vooral handig vinden omdat het hen helpt met het identificeren van kernconcepten die ervoor zorgen dat advertentiecampagnes goed worden ontvangen door het publiek.
De waarde van het platform ligt in de ‘what if’-generator die antwoorden geeft op verschillende vragen. Om op de hoogte te blijven van toekomstige trends worden de algoritmen van Vault voortdurend gevoed met nieuwe data uit verschillende bronnen. De CEO en mede-oprichter van het bedrijf, David Stiff, zegt dat ze kijken naar podcasts, muziek en vele andere soorten content en hoe deze reflecteren op de trends die de box office over een paar jaar zullen domineren.
KI-tool onderzoekt wat het publiek aanspreekt
De Amerikaanse filmstudio 20th Century Fox is ook enorm in KI geïnteresseerd en werkt samen met Google om meer te weten te komen over de voorkeuren van bioscoopbezoekers. De twee bedrijven hebben een KI-tool ontwikkeld met de naam Merlin Video die filmtrailers analyseert en verschillende objecten, personages en gebeurtenissen in de beelden van labels voorziet. Vervolgens worden deze gegevens vergeleken met labels van andere trailers om een overlap tussen de doelgroepen te vinden.
De software heeft bijvoorbeeld de film Logan geanalyseerd, een actiefilm met Hugh Jackman in de rol van Wolverine. Het systeem genereerde labels als ‘gezichtshaar’, ‘auto’ en ‘baard’. In de volgende stap vergeleek Merlin deze met labels van andere trailers en ontdekte dat de fans van verschillende superheldenfilms ook geïnteresseerd waren in Logan. Dat is op zich geen verrassing, maar wél een waardevol inzicht is dat fans van actiefilms als John Wick, die gedomineerd worden door ruige, mannelijke hoofdpersonen, overlappen met het Logan-publiek. Hiermee kan 20th Century Fox meer te weten komen over de microvoorkeuren van zijn publiek en hebben producers meer inzicht in welke personages en plots ze moeten ontwikkelen. Bovendien kunnen marketingteams met deze informatie hun promotiemateriaal aanscherpen.
Hoe Netflix Hollywood op het big data-spoor heeft gezet
De meeste filmstudio’s waren nog niet zo lang geleden nogal wantrouwend wat voorspellende algoritmes betreft, maar steeds meer studio’s maken er tegenwoordig gebruik van. Michiel Ruelens, een data-wetenschapper van Scriptbook, vertelt: “Toen we vier jaar geleden begonnen, hadden we vergaderingen met grote bedrijven in Hollywood. Ze waren allemaal enorm sceptisch. “Maar toen ze zagen wat er met KI-programma’s mogelijk is en hoe ze deze kunnen gebruiken, kregen filmdirecteurs steeds meer vertrouwen in deze technologie.
Maar de invloed van Netflix mag niet onderschat worden. Deze content-streaminggigant beschikt over een indrukwekkend aanbevelingsalgoritme dat $1 miljard per jaar waard is. Het verzamelt gebruikersgegevens, helpt het bedrijf om relevante aanbevelingen te doen en bepaalt welke originele films en shows moeten worden geproduceerd. Alleen in 2018 rapporteerde Netflix al $15,8 miljard aan inkomsten, hét bewijs van de kracht van datagedreven contentproductie en -distributie.
Kan kunstmatige intelligentie filmproducenten vervangen?
Miljoenen mensen over de hele wereld zijn bereid om geld aan media en entertainment uit te geven. Maar winstgevende content produceren is niet eenvoudig en de media- en entertainmentsector maakt dan ook steeds vaker gebruik van slimme algoritmen. In plaats van alleen op onderbuikgevoelens te vertrouwen, kunnen bedrijven voor het selecteren, produceren en promoten van films nu ook gebruikmaken van op data gebaseerde aanbevelingen. KI helpt ontwerpers bovendien met het creëren van verbluffende visuele effecten om hun steeds veeleisender publiek vooral te kunnen blijven entertainen. En hoewel technologie de vindingrijkheid van producenten en scenarioschrijvers niet kan vervangen, kan het er zeker voor zorgen dat we straks alleen nog maar films zien die onze tijd en geld waard zijn.
Share via: